Se întâmplă cu prețurile RCA în România: cea mai costisitoare lovitură pentru șoferii români, după prețul la carburant
Șoferii români plătesc din ce în ce mai mult pe asigurarea obligatorie auto, prețurile la RCA au explodat în ultimul an, iar argumentul asiguratorilor pentru acest dezastru este departe de a fi cel mai plauzibil.
Comparativ cu 2021, dauna medie înregistrată într-un accident rutier din România a înregistrat anul trecut o creștere cu 8,36%. Cu toate acestea, prețurile medii la RCA au sărit cu fabuloasa valoare de 44%. Biroul Asigurătorilor Auto (BAAR), autoritatea care apără interesul jucătorilor din piață, argumentează lovitura financiară pentru șoferii români cu scumpirile la piesele de schimbi. Chiar și așa, de 790 de lei în medie în 2021, la 1.140 de lei în 2022 pentru un RCA, este clar că vorbim doar de un mecanism de îmbogățire pentru firmele din domeniu, în contextul în falimentelor Euroins și City Insurance.
Cum au ajuns românii să plătească atât pe asigurarea RCA
„S-a observat o creștere a costului mediu pe reper pentru fiecare dintre mărcile de autovehicule analizate în 2022 față de costul mediu din anul 2021, respectiv, Opel – 25,5%, Ford – 15,9%, Volkswagen – 2,9% și Dacia – 0,6%“, spun cei de la BAAR în raportul „Evoluția prețurilor pieselor cel mai des avariate în dosarele de daună RCA 2022 față de costul mediu din anul 2021“. Practic, acesta este principalul argument al scumpirilor de pe piața RCA. În aceeași analiză, se menționează scăderea cu 9% a indicatorului de reparabilitate a reperelor avariate, de la un an la altul. Cu alte cuvinte, de cele mai multe ori, este nevoie de piese noi în procesul de reparație.
„Au folosit doar unii indicatori favorabili susținerii tezei lor și au generalizat acele situații la nivelul întregii piețe pentru a manipula din nou opinia publică. Adevărul incomod este că majorările de preț ale RCA-ului nu sunt direct proporționale cu creșterea costurilor de despăgubire invocate“, au precizat surse pentru Adevărul. Până și ASF atrage atenția asupra faptului că saltul de aproximativ 44% de la un an la altul nu poate fi justificat cu scumpirea pieselor, când cel mai mare salt pe acel front a fost de 25,5% doar în cazul Opel. Lovitura este una și mai dureroasă când ai în vedere că prețul primei RCA în 2022 este cu 82% mai mare față de 2020.
În final, merită reținut că doar 37% sau 37 de lei din fiecare 100 de lei achitați de un șofer român pe un RCA ajung să fie folosiți pentru plata despăgubirilor. Cel mai mare procent, 56% reprezintă cheltuielile societăților de asigurare. Un lucru este sigur, cât timp întreaga piață va mai fi îngropată de câte un faliment major, românii obișnuiți vor fi exploatați și mai mult.